post

Wielbalancering – ook wel bandenbalancering genoemd – is het proces waarbij het gewicht van de gecombineerde band- en wielcombinatie wordt geëgaliseerd, zodat deze met hoge snelheid soepel ronddraait. Bij het balanceren wordt het wiel/de band op een balancer geplaatst, die het wiel centreert en ronddraait om te bepalen waar de gewichten naartoe moeten.

In essentie zijn wielen en banden nooit precies hetzelfde gewicht. Het ventielgat van het wiel zal meestal een kleine hoeveelheid gewicht van één kant van het wiel aftrekken. Banden zullen ook een lichte gewichtsonevenwichtigheid hebben, of het nu gaat om het verbindingspunt van de dopjes of om een kleine afwijking in de vorm van het wiel. Bij hoge snelheden kan een kleine onbalans in gewicht gemakkelijk een grote onbalans in de middelpuntvliedende kracht worden, waardoor het wiel/de band met een soort “galopperende” beweging gaat draaien. Dit vertaalt zich meestal in een trilling in de auto en in zeer onregelmatige en schadelijke slijtage van de banden.

Traditionele Spin Balancing

Om een wiel en een band te balanceren, plaatsen we hem op een balanceermachine. Er zijn verschillende manieren om banden handmatig te balanceren, maar ze zijn eerlijk gezegd niet te vergelijken met machinaal balanceren, noch in termen van gemak, noch in termen van precisie. Het wiel gaat op de spindel van de balancer door de middelste boring, en een metalen kegel wordt ingebracht om ervoor te zorgen dat het wiel perfect gecentreerd is. De machine draait de assemblage op zeer hoge snelheid om het zwaarste punt te bepalen en vertelt de operator vervolgens waar en hoeveel gewichten hij aan de andere kant moet plaatsen om te compenseren.

De belangrijkste dingen om te weten over het balanceren zijn:

Uitbalanceren is noodzakelijk

Een gewichtsonbalans in elke wiel/bandmontage is vrijwel onvermijdelijk. Slechts één keer in een hele blauwe maan zien we een assemblage op een natuurlijke manier naar buiten komen, perfect in balans.

Balansveranderingen in de loop van de tijd

Naarmate de band draagt, zal de balans in de loop van de tijd langzaam en dynamisch veranderen. De meeste goede bandenplaatsen zullen weer in balans willen komen als de banden worden geroteerd, of als er bijvoorbeeld in de winter/zomer banden worden gewisseld voor een tweede seizoen. Minstens één keer in de loop van de levensduur van de banden zal de levensduur van de banden vrijwel zeker worden verlengd.

Balanceren fixeert alleen de balans

Balanceren voorkomt geen trillingen van een gebogen wiel, van een ronde band of van onregelmatige slijtage. Balanceringsgewichten kunnen niet compenseren voor een probleem dat eigenlijk fysiek van aard is, alleen voor gewichtsverschillen.

Lees ook: 3 Voordelen van het gebruik maken van VPN