Het hangt af van uw standpunt, maar voor het bedrijf is een van de grote voordelen van ‘abonnement’ ecommerce dat het verwerven van een transactie betekent dat u een klant verwerft op de langere termijn, in plaats van alleen die ene eenmalige aankoop. Wilt u echter uw abonnement direct opzeggen? Doe dat hier!

Voordelen

Hogere marge

Het betekent meestal een hogere marge, wat ook betekent dat u het zich kunt veroorloven om ‘meer te betalen’ voor een klant, en vaak sneller te groeien door klanten sneller te ‘kopen’ dan uw eenmalige transactieconcurrenten, of zich te verspreiden naar nieuwe gebieden in de wetenschap dat u er de toekomstige inkomsten voor zult hebben.

Een groot extra kanaal

Vervulling. Voor grote bedrijven als Amazon is fulfilment zelf een kanaal – het geeft hen een medium om aanbiedingen, cross-sells, etc. te communiceren met hun klanten. Voor kleinere retailers is dat meestal moeilijker: ze mogen maar één of twee keer per jaar aan een klant verkopen. Met een abonnement bedrijf, dat geeft hen de mogelijkheid om via dit kanaal veel regelmatiger met klanten te communiceren, en de relatie veel sneller op te bouwen.

Snellere feedback loop

Nogmaals, als een klant twee keer per jaar bij u bestelt, kost het u veel tijd om eventuele problemen te begrijpen en ze hoog genoeg te prioriteren om ze te verhelpen. Als klanten elke maand kopen, vertellen ze u snel over de problemen, wat betekent dat u problemen sneller verwijdert en op zijn beurt een beter product creëert dat zowel meer klanten kan aantrekken, als uw bestaande klanten langer kan laten wachten.

Nadelen

Er zijn een paar negatieven, waarvan sommige ‘goede problemen’ zijn, en andere echte risico’s zijn:

Naamsvermelding

Er is meer denkwerk te doen rond ‘attributie’. Classificeert u het rendement van de omzet van uw eerste maand klanten als het resultaat van het kanaal dat hen naar de site heeft gebracht? Of het geheel van hun uitgaven bij u? Of op een willekeurig punt afgesneden? Hoe zit het met de annulering (ook wel ‘churn’ genoemd)?

Als klanten zich na zes maanden afmelden, heeft u dan de mogelijkheid om terug te gaan naar het oorspronkelijke marketingkanaal en te begrijpen dat klanten van die bron wispelturiger zijn dan anderen? Enz.

Hefbomen

Als u niet voorzichtig bent, kunnen uw enige hefbomen klantengroei of kostenreductie worden. Terwijl retailers per transactie kunnen cross-sellen, up-sellen, de frequentie waarmee klanten kopen verhogen, is het voor abonnementsbedrijven soms moeilijker om de waarde van elke klant uit te breiden.

Gevoeligheid voor grote problemen

Als er iets misgaat met de voorraad of de levering of het falen van een product, heeft dat gevolgen voor de meeste bedrijven gedurende een paar dagen. Als het probleem aanhoudt, kunnen ze het nemen van nieuwe bestellingen tijdelijk uitstellen of het individuele product terugroepen.

Als er iets groots misgaat voor een abonnementsbedrijf, kan dit gevolgen hebben voor die hele cyclus (meestal een maand). Klanten verwachten al dat hun artikelen aankomen, waardoor er een deel van de speelruimte wordt weggenomen om te reageren en de stroom van problemen in te dammen.

Lees ook: Wat is een Escape Room?