post

Olijfolie wordt algemeen erkend als een van de gezondste oliën ter wereld.

Het is zelfs zo dat mensen langer en gezonder leven in regio’s waar olijfolie een hoofdbestanddeel van het dieet is.

Extra Vergine Olijfolie (EVOO) is de hoogste kwaliteit olijfolie die beschikbaar is, gewonnen uit de olijfvrucht zonder het gebruik van warmte of chemicaliën.

In dit artikel bekijken we waarom het goed is voor je gezondheid om extra vergine olijfolie aan je dieet toe te voegen.

Extra Vergine Olijfolie is de beste bakolie

Er zijn veel verschillende soorten olie die beweren de beste te zijn.

Echter, als je kijkt naar de belangrijkste factoren die invloed hebben op hoe een olie reageert op hoge temperaturen – oxidatieve stabiliteit en de verhouding van enkelvoudig onverzadigde vetten – dan staat Extra Vergine Olijfolie op nummer één.

Hoewel kokosolie van de eerste persing een vergelijkbare oxidatieve stabiliteit heeft (vanwege het hoge gehalte aan verzadigde vetten), is het extreem laag in antioxidanten. Ter vergelijking: extra vierge olijfolie is rijk aan heilzame antioxidanten zoals tocoferolen en hydroxytyrosol.

Bovendien, als je een olie regelmatig gebruikt moet je rekening houden met de bekende gezondheidseffecten van de primaire vetten. Van verzadigd vet (kokosolie) is niets bekend, terwijl enkelvoudig onverzadigd vet (olijfolie) de gezondheid van het hart op de lange termijn aanzienlijk lijkt te bevorderen.

Extra olijfolie van de eerste persing is ook praktischer om mee te koken, omdat het verkrijgbaar is in verschillende smaakprofielen (net als wijn) en zowel zoete als hartige gerechten kan aanvullen.

Koken met extra olijfolie van de eerste persing kan jouw voedsel voedzamer maken

Nog steeds niet overtuigd dat Extra Vergine Olijfolie jouw belangrijkste bakolie zou moeten zijn?

Studies tonen aan dat koken met Extra Vergine Olijfolie zelfs het gehalte aan voedingsstoffen in je eten kan verhogen.

Dit komt omdat de antioxidanten in Extra Vergine Olijfolie zo goed bestand zijn tegen hoge hitte dat ze niet worden afgebroken en in plaats daarvan worden geabsorbeerd door het gekookte voedsel. Bovendien helpt het gekookte voedsel ook om bepaalde voedingsstoffen te behouden die normaal gesproken door koken verloren gaan.

Uit een onderzoek bleek bijvoorbeeld dat wanneer broccoli werd gekookt met zonnebloemolie of zelfs geraffineerde olijfolie, verschillende heilzame stoffen in de broccoli (zoals vitamine C) werden gereduceerd. Wanneer broccoli echter werd gekookt in extra olijfolie van de eerste persing, bleef het gehalte aan deze heilzame stoffen ongewijzigd.

Lees ook: 10 Voordelen van automatisering van bedrijfsprocessen